17 Temmuz 2012 Salı

Bilgisayar Mühendisliği Oryantasyon Dersi


Eskisine nazaran daha bilinçli tercih yapsa da öğrenciler yine de eskiden kalma alışkanlıklar sebebiyle kimi zaman bu konuda hatalar yapılabilmektedir. Puanım kadar bölüm isterim, sükse yapacak bir bölümde okumalıyım. İyi para kazanacağım v.s. v.s. Bazen ailelerin de yönlendirmesiyle belki de öğrenci hiç sevmediği halde bu bölümü kazanır. İsabetli karar vererek gelen öğrencilerin oranı hiçbir zaman yüzde yüz değildir.

Öğrenci cephesinde nispeten kafa karışıklığı yaşanırken hoca cephesi bütün öğrencilerin motive olduklarını düşünerek eğitime başlar. Eğer motive olma konusunda sorunlar varsa bu çözülmeye çalışılır. Oryantasyon dersleri gibi etkinliklerle.

Eğitim öğretimin ilk yılında öğrenci mesleğe ait o kadar az şey öğrenir ki kimi öğrenci telaşa kapılır, aman allahım bir şey vermeyecek burası bize diye. Kimisi belki de bu yüzden birinci sınıfta bölümü terk eder. Bölümün problemlerine okulun problemleri de katıldığında ayrılanların oranı artabilir.

İlk yıla mahsus bir başka hata ise öğrencinin daha birinci sınıfta kendi kendine aşırı yüklenmesidir. Öğrenci yerinde duramaz. Bulduğu her şeyi okumaya çalışır. Bir zaman sonra bunu başaramayacağını görür ama kendini epeyce yormuştur. Heyecanlı öğrenci can kulağıyla hocalarını dinler, zihninde hocaları yarıştırır, bu daha iyi öbürü daha kötü diyerek (tecrübe ile sabittir).

Olması gereken öncelikle birinci sınıfta üniversite ile lisenin farkını kavramak, olumsuz şeyleri düşünmeden dersine çalışmak ve bazı problemlerin çözümü için zamana sığınmak. Zaman her şeyin ilacıdır.

Birinci sınıfı uçlarda gezerek heba eden arkadaşları ikinci sınıfta bölümün en ciddi dersleri beklemektedir. Öğrenci nerede okuduğunu, ne okuduğunu bilsin diye bazı dersler lüzumu kadar zordurlar. Amaç öğrenciyi kaçırmak değil konuyu en iyi şekilde öğretmektir. Birinci sınıfı normal geçiren her öğrenci ikinci sınıfı da hafif zorlanarak ta olsa geçer. Fakat birinci sınıftan itibaren bölüme küsmüş ve yedinci, sekizinci yılında eğitimine devam eden birçok örnek vardır. O tipler için 5. Ve 6. Sınıf normal olduğu için uzatmadan bile sayılmaz.

Sınıflar tek tek geçerken her dersin hocası kendi dersinin önemini bir şekilde size anlatır. Çok zorlandığınız dersler en önemli derslerdir, ondan anlarsınız zaten J bu arada bazı dersler ise aslında çok önemlidir ama dersin hocası sizi zorlamaz, o da onun huyudur. Veritabanı dersi bunlardan birisidir. Hocalara takılmaksızın hangi dersin önemli olduğunu görmek istiyorsanız da ilanlara bir göz atmanızı öneririm.

İlan demişken önemli bir ayrıntı şudur. İlanlar genellikle ideal durumlar için hazırlanmış olup sizi korkutmasın. Firmalar kendilerine başvuran elemanlar arasından en iyi olanı seçerler. Kalifiye elemanı ise herkes ister ve can atar. Hatta iyi birer eleman olduğunuzda firmalar sizi seçer siz onlara gitmeden önce onlar size gelir. İstanbul, Gebze ve bu civar birçok yazılım firması olduğu için şanslı bölgelerdir. Bu firmalardan büyükçe olanları iyi üniversitelere gelirler ve örneğin en başarılı ilk 20 öğrenciyi seçer ve alırlar.

Mezun olmadan önce tecrübe kazanmak isteyenler için yine aynı firmalarda yarı zamanlı çalışma olanakları vardır. Üçüncü sınıfın ikinci yarısından itibaren yarı zamanlı çalışmanızı şiddetle öneririm. Çünkü dersler ve ödevler ile elde edemeyeceğiniz tecrübe oralarda elde edilir.

Bilgisayar mühendisliği biraz bilinçli biraz da bilinçsiz şekilde sıklıkla programcılıkla karıştırılır. Programcılık önemli bir çalışma alanıdır ama bir mühendis sadece programlama yapmaz, programlamadan daha fazlasını ifade eden yazılım işini yapar, yönetir, gerçek dünya problemlerini alır bilgisayar ortamında çözüm sunar. Bir bilgisayar mühendisi, yazılım ve donanım bilgisini mühendislik nosyonu ile birleştirir ve çözüm üretir. Sizler programcılıktan daha fazlasını isteyin, yapın ve yanlış algıyı ortadan kaldırmak için çalışın.

Yazılım alanı meslekten kişiler tarafından yapıldığı gibi meslek haricinden kişilerin de yapmaktan en çok hoşlandığı alandır. Nispeten az emekle çok para kazanmak olasıdır ve bazı iflah olmaz bölümler için can simididir. Mesleği sizden daha iyi yapan başka meslekten birilerini görürseniz mesleğinize lütfen daha sıkı sarılın. Hem kendi geleceğiniz için hem de meslek onuru için.

Meslek onuru demişken, birçok mühendislik için söz konusu olan mühendislik odası bizim bölüm için yeni yeni canlanmaya başlamış bir girişimdir. Odanın destekler ile büyütülmesi gerekli olup ona destek olmaya çalışınız.

Belki sizi en çok ilgilendiren tarafı bu mesleğin maaş tarafıdır. Yarı zamanlı (haftada üç gün giden) bir öğrencinin ortalama 1200 lira alıyor olması size sanırım bir ipucu olmuştur. Haftayı 5 gün sayarsanız aylığı o öğrencinin 2000 lira olarak düşünülebilir. Mezun olması durumunda bu rakamın 2500 civarında olmasını beklemek çok uzak değildir. Bu ücretler tecrübe artışına paralel olarak artacaktır. Veritabanı yöneticiliği, network yöneticiliği gibi hem uzmanlık hem de sorumluluk gerektiren işlerin doğal olarak ücreti yüksektir. 3-5 yıl iş tecrübesi olan bir kişinin 4000-5000 lira civarında ücret alması sürpriz değildir. Mesleğe verdiğiniz yıllar ve hele bir de büyük bir firmada yöneticilik aylığınızı 20000 lira, 30000 liralara çıkarırsa şaşırmayın.

Akademik olarak devam etme, seçeneklerden birisi olup herkesin bu meslekte çok tercih edilen bir durum değildir. O yüzden bilgisayar mühendisi olup ta akademisyenlik yapan kişiler saygıyı gerçekten hak ederler. Bu kadar parayı bir kenara bırakıp akademisyen maaşına talim etmek saflık değil adanmışlıktır. Ayrıca, özellikle doçentlik ve sonrasında başta danışmanlık olmak üzere para kazanma olasılıkları yüksektir.

Bir taraftan bilgisayar mühendisliği eğitimi alırken diğer taraftan üniversite öğrencisi olmanın ayrıcalığını yaşayacaksınız. Üniversiteli olmak, üniversite mezunu olmak sizi diğerlerinden farklı yapmalı. Ülkemizin ve dünyanın meselelerine evrensel bir bakış açısı ile bakmalı ve problemlere çareler düşünmelisiniz zaman zaman. Bu manada sosyal ortamları kullanarak bilgi paylaşımına önem vermeli ve faydalı organizasyonlar düzenlenmelidir. Okulunuzun  ve bölümünüzün sizi rahatsız eden tarafları olduğunda bunu acımasızca eleştirmek yerine onlarla birlikte çözümün bir parçası olmaya çalışınız. Kavga etmeden iletişim yolları arayınız. 
Okulumuz artıları ve eksileri ile normalin biraz üstünde bir okul. Piyasada mezunları ile kendini kabul ettirmiş fakat henüz bir ODTÜ, İTÜ veya Boğaziçi seviyesine gelememiştir. Bunun nedenlerinden birisi de yeteri kadar reklamın yapılamayışıdır. Unutmayın ki daha büyük bir okulunuz olursa siz de daha büyük bir okuldan mezun olmanın avantajını yaşarsınız her zaman.

Hidayet Takcı
GYTE’deki son derslerimden biri J

2 yorum:

  1. Oncelikle yol gosterici ve aydinlatici yaziniz icin tesekkurler hocam internette verilen kaynaklarin dogrulugu tatmin edici olmuyor fakat onumuzde somut ornekler sunan hocalarimizin olmasi gercekten cok iyi bir avantaj. Bazi konularda goruslerimi belirtmek istedim Kimya hocamizin bize karsi kizip yaptigi ve dogru soyledigi bir konusmayla bagdastirmak istiyorum bu yazinin bir kismini hocamizin bize dedigi gelisim, dikkat ve istek sucunun ogrencide degil artik bu bolumleri kazanmanin cok kolay oldugundan dolayi yeteri onemin verilmemesinden kaynaklandigidir ve bence cok dogru birsey. Demek istedigim Bilgisayar muhendisligi bence tamamen bireysel cunku hersey benim kafamin icinde oluyor surekli bir grup calismasi imkansiz ve bir noktadan sonra gelisime aykiri diye dusunuyorum yani suanda bulundugumuz konum okulumuzun reklaminin yapilmamasindan degil ogrencilerin kisisel olarak fazla bir onem vermediklerinden kaynaklandigini dusunuyorum. Ayrica belirtilen okullarda okuyan bir kisim insanlardan duyduguma gore hocalarla aralarinda bizim burda kurdugumuz gibi bir iletisim ve paylasimlar soz konusu degil daha soguk bir ortam oluyor hep diplomasiden kaynakli olsa gerek bu yazinin ve verdiginiz tum bilgilerin buyuk birer nimet oldugunun farkina varan ogrencilerinizden birisi olarak tesekkurlerimi iletmek isterim


    KAYAHAN SARISOY

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değerli Arkadaşım,

      Hepimizin tecrübeleri oluyor zamanla ve sanırım bir tecrübenin başına gelebilecek en güzel şey onun paylaşılması. Bunun bir vazife olduğunu düşünerek paylaşımlarda bulunuyorum. Sizin gibi değerli arkadaşlarımızdan gelen geri bildirimler de bizi mutlu ediyor. Eksik olmayın. Eğitim kalitesini hep birlikte artıracağız inşallah, çünkü o yönde çabalarımız var.

      Sevgilerimle,

      Sil

İki yarım bir tam etmez

Bir bütünün iki parçaya ayrılıp sonra bir araya getirilmesi bütünden bir şey eksiltir mi, miktarından bir şey eksiltmez ama bütünlüğünden ek...