14 Mart 2018 Çarşamba

Proje yarışmaları üzerine

Dün bir proje sergisine daha katıldık. Değerlendirmelerimizi yaptık, projeleri kendi arasında sıraladık ve bazı projeleri Ankara finali için seçtik. Süreç her zaman olduğu gibi sorunsuz şekilde tamamlandı bizim açımızdan peki proje sergisinden geriye ne kaldı zihnimizde veya özel olarak benim zihnimde. Onları paylaşmak ve önümüzdeki yıllara naçizane tavsiyelerde bulunmak isterim. 
  1. Projeler adından içeriğine içeriğinden yöntemine özgün olmalı. Projelerin birçoğunda maalesef özgün bir katkı göremedik. Projeler geçmiş yıllarda başarılı olmuş projelerin öykünmesi gibi görünüyor. Kopyadır demiyorum ama esinlenme veya en azından rüzgara kapılma hissediliyor. 
  2. Önerilen projenin diğerlerinden farkı tam olarak ortaya konmadığı müddetçe rahatlıkla başkasının projesi birebir alınmış gibi görülebilir. Bu sorunu ortadan kaldırmanın yolu sağlam bir literatür çalışması yaparak geçmiş çalışmaları inkar etmeden yapılan çalışmanın farkı ortaya konulmalı. 
  3. Proje önerisi çok mükemmel bir konu olabilir bununla birlikte projeyi geliştirecek ekibin yeterliliği oldukça önemli. Dolayısıyla projeler yapılabilir olmalı ve eldeki imkanlar projenin başarısı için yeterli olmalı. 
  4. Projelerde danışman öğretmenlerin de mutlaka desteği ve rehberliği olmalı ama öğretmenler proje metnini yazma, projenin kodlarını yazma aşamasına girmemelidir. Eğer çok meraklılarsa kendi projeleri ile başka kulvarda yarışabilirler. 
  5. Başkalarının projelerindeki problemler yerine herkes kendi projesine odaklanırsa projeler için daha faydalı olur düşüncesindeyim. 
  6. Yapılan çalışmanın gerçek hayatta nereye karşılık geldiği doğru düzgün şekilde ortaya konmalıdır. Proje sergilerine verilen destekler sırf spor olsun diye değil memleketten güzel projeler çıksın diye yapılıyor. 
  7. Projelere danışmanlık anlamında üniversitelerden daha fazla destek alınmalı. Ülkemizde her şeye rağmen araştırma ve geliştirme faaliyetleri orta öğretim kurumlarında değil yüksek öğretim kurumlarında daha doğru zeminde yapıldığı için yüksek öğretim desteği daha makul olacaktır. 
  8. Proje sergilerinde sergi öncesi konu başlıkları verilerek çalışmalarında odaklanmasına destek olunabilir. Örneğin, kodlama başlığı da bir odaklama aslında ama daha detayda odaklamalara ihtiyaç olduğunu düşünüyorum. 
  9. Proje yazımı veya daha genel olarak teknik rapor yazımı lise seviyesinde gösterilmeli. Böylece öğrencilerin daha doğru şekilde ve öğretmen yardımı olmadan da projelerini yazmaları mümkün olacaktır. Danışman veya öğretmen sadece proje metninde editleme ve içerik anlamında takviyeler için rapora müdahil olmalı. 
  10. Milli Eğitim ve Üniversiteler arasındaki en sağlam köprü proje kültürü oluşturmak anlamında olmalı. Araştırma görevlileri bir dönemde en az bir kere okullara giderek proje geliştirme konusunda liselere destek olmalı. 
  11. Patent konusunda liseli gençler bilgilendirilmeli ve proje geliştirme sırasında projeden patent çıkıp çıkmayacağı gibi konular düşünülmeli. 
  12. Proje geliştiren öğrenci gruplarına pozitif ayrımcılık yapılmalı. 
  13. Öğrencilerin akademik araştırma yapma yetenekleri geliştirilmeli. En azından white paper seviyesinde makaleler okutulmalı ve yazmaları teşvik edilmeli. 
  14. Konuyla ilişkili olarak öğrencilere öz güven eğitimi verilmeli. 
Her geçen sene artan kalitede projeler görmek isteriz. Bunun için hepimizin ortaklaşa bu çalışmalarda yer alması gerekiyor. 

Selam ve saygılarımla,
Dr. Hidayet Takcı
Cumhuriyet Üniversitesi Öğretim Üyesi

2 yorum:

  1. Hocam Merhaba

    3.madde icin biraz imkan konusu ve fizibilite yeteneginin gelismesi lazim. Ayrica ekip uyelerinin yeteneklerinin hem kendilerinin hem digerlerinin bilmesi gerekir.

    6.madde icin kok neden analizi asil cevaptir.

    7.madde icin isin uzmani sayilacak bazi akademik kokenli uzmanlar yayin cikmaz bundan diyerek destek olmuyor.

    10. Madde cok onemli, tamamen katiliyorum.

    YanıtlaSil
  2. Katkıların için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil